
Udostępniamy raport prezentujący wyniki międzynarodowego projektu badawczego „Teachers for a Sustainable Future”, realizowanego w krajach Grupy Wyszehradzkiej (Polska, Czechy, Słowacja, Węgry). Głównym celem projektu było zbadanie obecności oraz sposobów wdrażania edukacji globalnej (GE) i edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju (ESD) w systemie kształcenia nauczycieli. Autorką raportu jest Dr Magdalena Kuleta-Hulboj (Uniwersytet Warszawski).
Badania objęły m.in. Uniwersytet Śląski i Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, analizując programy, motywacje kadry akademickiej oraz instytucjonalne uwarunkowania włączania GE i ESD do programów studiów.
Wnioski wskazują na niedostateczne uwzględnienie GE i ESD w obowiązujących standardach kształcenia oraz brak systemowego wsparcia dla nauczycieli w tym zakresie. Pomimo rosnącej świadomości znaczenia edukacji dla zrównoważonego rozwoju, uczelnie wyższe i instytucje kształcące nauczycieli nadal mają ograniczone możliwości działania.
Raport zawiera również rekomendacje mające na celu zwiększenie obecności GE i ESD w edukacji akademickiej oraz rozwój kompetencji nauczycieli w duchu globalnej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju.
Zachęcamy także do zapoznania się z anglojęzyczną wersją raportu porównawczego, obejmującego wnioski z badań przeprowadzonych we wszystkich czterech krajach wyszehradzkich:
Badanie zostało zrealizowane w ramach projektu „Teachers for a sustainable future” współfinansowanego przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji w ramach Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego.
powrót na stronę główną