Kodeks ws. obrazów i wiadomości czyli jak mówić o większości świata

Kilkanaście lat temu na forum międzynarodowym został wypracowany Kodeks ws. obrazów i wiadomości dotyczących krajów Południa. Opracowały go organizacje pozarządowe działające w obszarze pomocy humanitarnej, współpracy rozwojowej i edukacji globalnej. W mediach społecznościowych udostępniliśmy 3 odsłony kampanii (#1, #2, #3) przedstawiającej najważniejsze wytyczne Kodeksu.

Celem Kodeksu jest przedstawienie kilku podstawowych zasad, które organizacje powinny uwzględniać w swojej komunikacji o działalności pomocowej lub edukacyjnej. Jest odpowiedzią na realną potrzebę wprowadzenia zasad etycznych dotyczących informowania o globalnym Południu. Dla organizacji zajmujących się pomocą w krajach Południa jednym z podstawowych celów komunikacji powinno być podkreślenia godności ludzi, którym pomagają.

Niestety często w mediach (nie tylko polskich, ale też w całej Europie) dominują obrazy przejaskrawione, częściowo nieprawdziwe, czy wręcz uderzające w godność konkretnych osób i kwestionujące równość wszystkich ludzi na świecie. Uproszczenia są często tłumaczone potrzebą skrótowości przekazu, jednak konieczne są zasady, które powstrzymają przed instrumentalnym traktowaniem nieszczęść ludzi w innych krajach jako „produktu”, który sprzedaje się odbiorcom i odbiorczyniom, a także – i przede wszystkim – darczyńcom.

Zainteresowanych tą tematyką zapraszamy do kontaktu z biurem Grupy Zagranica oraz odsyłamy do materiałów opracowanych przez nasze organizacje członkowskie:

Źródło grafiki: CONCORD Europe – European Confederation of Relief and Development NGOs.

powrót na stronę główną