Poznaj projekty wyłonione w konkursie grantowym EUPP5
Reportaże z Senegalu, warsztaty dla młodzieży i nauczycieli, webinaria, publikacje w prasie lokalnej i videocasty. To tylko niektóre z projektów, które zostaną zrealizowane w ramach projektu prezydencyjnego “Towards an open, fair and sustainable Europe in the world – Fifth Trio EU Presidency Project 2024-2026”. Grupa Zagranica wyłoniła w konkursie grantowym dziewięć zwycięskich projektów, które będą realizowane w okresie kwiecień-październik 2025.
Celem konkursu było wyłonienie i dofinansowanie najlepszych projektów, które przyczynią się do zwiększenia świadomości społecznej na temat roli Polski oraz Unii Europejskiej w realizowaniu działań z obszaru pomocy rozwojowej i pomocy humanitarnej. Poniżej przedstawiamy skrótowy opis, każdego z nich.
„Pomoc rozwojowa Polskiej Misji Medycznej w Senegalu – zdrowie, edukacja, trwały efekt”
W trakcie projektu powstaną reportaże prasowe i telewizyjne dokumentujące działania Polskiej Misji Medycznej w Senegalu w obszarze pomocy rozwojowej i humanitarnej. W ramach projektu trzech dziennikarzy czołowych portali informacyjnych odwiedzi projekty Polskiej Misji Medycznej w Senegalu, gdzie Fundacja jest obecna od 9 lat. Dziennikarze odwiedzą zbudowane i wyremontowane przez PMM oddziały i izby porodowe, oddziały szpitalne, centra dożywiania i leczenia niedożywienia, magazyny żywności. Istotą materiałów dziennikarskich będą wywiady z osobami z lokalnej społeczności, które korzystają z ww. infrastruktury i usług medycznych.
“Kluby Europejskie – lokalne działania, globalna perspektywa”
Jest to realizowany przez Polską Fundację im. Roberta Schumana projekt skierowany do osób nauczycielskich prowadzących Szkolne Kluby Europejskie, które później będą zaangażowane w organizację działań edukacyjnych w swoich szkołach. Inicjatywa ma zwiększyć kompetencje nauczycieli i nauczycielek oraz poszerzyć wiedzę uczniów i uczennic w zakresie edukacji na temat współpracy rozwojowej, pomocy humanitarnej oraz sprawiedliwości klimatycznej.
„Edukacja globalna dla zaangażowanych”
Projekt Stowarzyszenia Grzybnia to szkolenia i webinar na temat globalnych wyzwań, roli Polski oraz Unii Europejskiej w globalnej sieci współzależności, m.in. w obszarze współpracy rozwojowej, przeciwdziałania katastrofie klimatycznej i zmniejszania globalnych nierówności. Webinar zostanie nagrany i umieszczony na platformie YouTube.
„Małe media o wielkiej pomocy – lokalnie o projektach pomocowych i humanitarnych”
Realizatorem projektu jest Stowarzyszenie Dolnośląskie Media Lokalne. Projekt zakłada publikację tekstów w pięciu tygodnikach lokalnych województwa dolnośląskiego oraz na regionalnych portalach informacyjnych. Artykuły będą dotyczyły prowadzonych przez Polskę i Unię Europejską działań z zakresu pomocy rozwojowej i humanitarnej. Autorom projektu chodzi o podniesienie świadomości na ten temat wśród mieszkańców mniejszych miejscowości w powiatach w okolicy Wrocławia. Jak wynika bowiem z badań przeprowadzonych przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych w 2022 roku, ponad 80 proc. badanych nie zetknęło się z informacjami dotyczącymi pomocy Polski dla państw słabiej rozwiniętych, a ponad 90 proc. nie słyszało o Celach Zrównoważonego Rozwoju (SDGs). Wśród osób zaznajomionych z tą tematyką występują przede wszystkim mieszkańcy dużych miast i osoby lepiej wykształcone.
„Refleksyjnie o narracjach klimatycznych”
Projekt „Refleksyjnie o narracjach klimatycznych” Stowarzyszenia Trenerskiego Organizacji Pozarządowych składa się z trzech głównych działań: webinaria i kurs e-mailowy, „Przemyślnik klimatyczny” (publikacja w formie zeszytu ćwiczeń) oraz szkolenie stacjonarne dla osób edukujących o klimacie. W ramach projektu zostanie przeszkolonych ponad 500 osób. Ma on na celu pobudzenie krytycznej refleksji wśród osób edukujących na temat dominujących narracji o kryzysie klimatycznym oraz inspirowanie ich do włączania globalnej i krytycznej perspektywy w swoje działania.
„Pomoc bez kolonializmu – w stronę nowych praktyk w działaniach humanitarnych”
Projekt Fundacji Go’n’Act ma na celu podniesienie świadomości społecznej (szczególnie młodych ludzi) oraz wzmocnienie krytycznego myślenia, na temat wpływu spuścizny kolonialnej na współczesne działania pomocowe. Celem projektu jest wzrost zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego w obszarze pomocy rozwojowej i humanitarnej i rozwinięcie postaw solidarnościowych względem osób mierzących się ze skutkami kryzysów. W ramach projektu przewidziano szereg działań, wśród nich m.in.: (-) pakiet edukacyjny „Przybornik Dekolonizacyjny”, (-) webinar na temat powiązań pomocy humanitarnej z kolonizacją, który umożliwi szerszą dyskusję na temat dekolonizacji praktyk pomocowych, (-) posty na kanale Akcja Dekolonizacja na Instagramie, by dotrzeć od młodego odbiorcy oraz (-) dwudniowe szkolenie dla osób z sektora humanitarnego, studentów oraz edukatorów, które pomoże im zrozumieć teoretyczne i praktyczne aspekty dekolonizacji i działań pomocowych.
„Dialogi o odbudowie”
„Dialogi o odbudowie” to cykl pięciu wideocastów poświęconych kluczowym wyzwaniom związanym z odbudową Ukrainy po wojnie. Do rozmów zaproszeni zostaną czołowi intelektualiści/tki i ekspertki/ci z Ukrainy i Polski, którzy podzielą się swoimi analizami, pomysłami i doświadczeniem. Każdy wideocast poruszy inny aspekt odbudowy: domy i przestrzenie, słowo i pamięć, przyroda, demokracja oraz zdrowie psychiczne. Dyskusje będą nagrywane w Domu Ukraińskim w Przemyślu- miejscu o szczególnym znaczeniu dla polsko-ukraińskiego dialogu oraz przestrzeni, która od początku pełnoskalowej wojny pełniła kluczową rolę w niesieniu pomocy humanitarnej dla Ukrainy. Projekt zrealizuje Związek Ukraińców w Polsce, Oddział Przemyśl.
„Młodzieżowy Kompas Humanitarny”
Projekt „Młodzieżowy Kompas Humanitarny” jest adresowany do młodzieży szkół ponadpodstawowych spoza dużych miast. W projekt zostanie zaangażowanych 10 szkół województwa mazowieckiego. W trakcie projektu zostanie wyprodukowany interaktywny spot edukacyjny na temat pomocy humanitarnej i rozwojowej. 3-minutowe video zostanie stworzone w oparciu o konsultacje z młodzieżą i ekspertami, następnie zaprezentowane na konferencji w Centrum Prasowym PAP i w mediach społecznościowych. Podczas konferencji odbędzie się panel dyskusyjny z udziałem ekspertów oraz warsztat dla młodzieży. Kolejne etapy projektu to opracowanie pakietu edukacyjnego dla szkół: scenariuszy zajęć, ćwiczeń, case studies oraz materiałów multimedialnych, które pomogą nauczycielom i młodzieży w prowadzeniu lekcji na temat pomocy humanitarnej. Równocześnie 10 grup młodzieżowych weźmie udział w sesjach mentoringowych, aby opracować własne scenariusze zajęć i przygotować się do roli edukatorów. Ostatnim etapem projektu będą warsztaty peer-to-peer w szkołach, podczas których młodzież przeprowadzi 10 zajęć dla swoich rówieśników. Dzięki temu wiedza zdobyta w trakcie projektu zostanie przekazana szerszej grupie odbiorców, a młodzi ludzie rozwiną swoje umiejętności liderskie i edukacyjne. Projekt zrealizuje Fundacja GrowSPACE.
Fundacja Zielone Światło z kolei wyda specjalny numeru czasopisma Zielone Wiadomości pt. „Sprawiedliwość klimatyczna – głosy Globalnego Południa”. Chce przez to przybliżyć polskim aktywistom i aktywistkom ruchów społecznych perspektywy działaczy i działaczek z krajów Globalnego Południa opublikowane na łamach numeru specjalnego czasopisma Zielone Wiadomości oraz na portalu internetowym www.zielonewiadomosci.pl. Dodatkowym celem projektu jest przygotowanie aktywistów i aktywistek oraz liderów i liderek opinii do merytorycznej dyskusji nad zagadnieniami sprawiedliwości klimatycznej oraz finansowania klimatycznego dla krajów Globalnego Południa przed nadchodzącym szczytem klimatycznym UNFCCC COP30 w Brazylii.
Operatorem konkursu grantowego jest Grupa Zagranica w ramach projektu finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach unijnego programu DEAR (ang. Development Education and Raising Awareness).